Урок № 20. Міжнародні відносини у XVI — першій половині XVII ст. Тридцятилітня війна 1618—1648 рр.

Мета: визначити особливості міжнародних відносин XVI ст.; з'ясувати причини, привід, характер, перебіг подій, наслідки Тридцятилітньої війни; формувати вміння визначати причиново-наслідкові зв'язки між окремими подіями; виховувати почуття толерантності.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, стінна карта, атлас, ілюстративний матеріал.

Основні терміни та поняття: міжнародні відносини, загарбницька війна, Тридцятилітня війна, найманці.

Основні дати та події: 1618—1648 рр. — Тридцятилітня війна; 1648 р. — Вестфальський мир.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Запитання і завдання
1. Охарактеризуйте становище Нідерландів під владою Іспанії у XVI ст.
2. Якими були причини національно-визвольної боротьби Нідерландів проти іспанського панування?
3. Чому діяльність герцога Альби викликала активізацію дій повстанців?
4. Як перемогло повстання на півночі Нідерландів?
5. Як відбувалася національно-визвольна боротьба в Нідерландах у 1572—1579 рр.?
6. Як утворилася Голландська республіка?
7. Якими були результати та значення Національно-визвольної війни Нідерландів проти іспанського панування?

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Бесіда (на актуалізацію опорних знань)
1. Назвіть провідні європейські держави XVI ст.
2. Покажіть на карті території поширення протестантських віросповідань та панування католицької церкви.
1. Характер міжнародних відносин у XVI ст. с.128
2. Міжнародне становище в Європі у XVI ст. Загострення суперечностей між європейськими державами с. 128
3. Політика Габсбургів у Європі. Причини війни с. 129
4. Хід війни с. 130

Самостійна робота з підручником

Заповніть таблицю «Тридцятилітня війна».
ПЕРІОД ВІЙНИ ТА ЙОГО НАЗВА
ОСНОВНІ ПОДІЇ
ПІДСУМКИ






1) Чеський період війни (1618—1623 рр.) с. 130
2) Данський період війни (1624—1629 рр.) с. 132
3) Шведський період війни (1630—1634 рр.) с. 133
4) Французький період війни (1635—1648 рр.) с. 734
5. Вестфальський мир. Наслідки Тридцятилітньої війни для Європи с. 134

Робота з документом
Історик Р. Віппер про особливості Тридцятилітньої війни
Така тривала війна була можлива лише за особливих умов рекрутування солдат та їх утримання. Валленштейн висловив це словами «війна годує війну». Солдатів наймали як робітників для будівлі; капіталом для їхньої винагороди ставали завоювання і здобич...
Цих солдатів неможливо було стримати — після перемоги або взяття міста вони перетворювалися на звірів. Часто вони вбивали всіх чоловіків і, забравши здобич, підпалювали поселення. Валленштейн приваблював понад усе тим, що надавав своїм солдатам повну свободу.
Запитання до документа
1) Що давало можливість країнам-учасницям вести таку тривалу війну?
2) Оцініть дії солдатів армії Валленштейна.

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Бесіда
1. Які європейські держави брали участь у Тридцятилітній війні? Якою була їхня мета?
2. Охарактеризуйте міжнародне становище в Європі перед початком війни.
3. Якою була політика Габсбургів у Європі напередодні Тридцятилітньої війни?
4. Чому конфлікт у Чехії став початком першої загальноєвропейської війни?
5. Назвіть основні періоди війни. Охарактеризуйте воєнні дії кожного з періодів.
6. Як можна оцінити діяльність А. Валленштейна?
7. Якими були наслідки Тридцятилітньої війни для країн Європи?

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

Заключне слово вчителя
• У міжнародних відносинах Європи XVI ст. сформувалася система європейського балансу й водночас утворились угруповання держав, що ворогували за віросповідними ознаками.
• Тридцятилітня війна 1618—1648 рр. стала продовженням релігійних зіткнень попереднього століття європейської історії. Унаслідок війни вплив династії Габсбургів у Європі суттєво послабився.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацюйте § 17 підручника.
2. Підготуйтеся до уроку узагальнення і тематичного оцінювання за розділом III «Держави Західної Європи у XVI—XVII ст.».





Урок № 8. Гуманізм. Високе Відродження.

Мета: скласти в учнів уявлення про гуманізм, розвиток культури Високого Відродження; дізнатися про майстрів світових шедеврів; формувати вміння аналізувати й узагальнювати історичний матеріал; розвивати усвідомлення значення культурних досягнень для розвитку людства; виховувати почуття прекрасного на кращих зразках світової культури.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, стінна карта, атлас, ілюстративний матеріал.

Основні терміни та поняття: гуманізм, Відродження, Високе Відродження, Північне Відродження, титани Відродження.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель інформує учнів про початок розгляду нового розділу, тривалість його вивчення, форми і термін проведення узагальнення й тематичного оцінювання.

II. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Дидактична гра «Чиста дошка»
Правила гри. Учитель записує на дошці пронумеровані запитання і завдання. Вони можуть бути звичайної форми або мати вигляд схеми, малюнка, фрагмента картини тощо за матеріалом нової теми. Учитель попереджає учнів, що відповіді на ці запитання вони знайдуть у новому матеріалі. Періодично він буде запитувати учнів, чи готові вони відповісти на яке-небудь із поставлених запитань. Якщо учні відповіли правильно, то воно стирається з дошки. Завдання гри полягає в тому, щоб наприкінці уроку дошка була чистою.
Гра допомагає підтримувати увагу учнів на уроці. Її можна організувати у формі змагання команд: переможцем буде той ряд, який відповість на більшу кількість запитань. Іншим варіантом її проведення можуть бути письмові відповіді у зошитах. Під час закріплення нового матеріалу вчитель визначає, хто з учнів відповів на більшу кількість запитань, і сам відповідає на ті, що залишилися без відповідей.

Бесіда (на актуалізацію опорних знань)
1. Яку роль відігравала церква в культурному житті середньовічної Європи?
2. Як виникли і розвивалися ідеї раннього гуманізму?
1. Особливості мистецтва Відродження с.40
Робота з термінами та поняттями

Відродження — рух у літературі, науці та мистецтві другої половини XIV — XVI ст., що був започаткований в Італії та ґрунтувався значною мірою на відновленні античних традицій.
Гуманізм — світське вільнодумство епохи Відродження, що протистояло духовному пануванню церкви в суспільстві. У широкому розумінні — визнання цінності людини як особистості, її права на вільний розвиток і реалізацію своїх можливостей.
2. Нікколо Макіавеллі с. 41
3. Титани Відродження с.47—45






4. Північне Відродження с.45
5. Еразм Роттердамський с.47

Робота з документом
Уривок із «Похвали глупоті» Еразма Роттердамського
...А верховні першосвященики, що займають місце самого Христа? Якби вони, у свою чергу, також спробували наслідувати його життя, тобто його бідність, його працю, його вчення, його страждання, його презирство до життя, а також замислилися про значення свого титулу «папи», тобто отця і святійшого, то скажіть, що було б сумнішим за становище папи? І хто б став ціною свого добробуту боротися за це місце? Хто, купивши його, став би відстоювати його мечем, отрутою і будь-яким насильством? Скільки переваг втратив би папський престол, якби сюди дісталася мудрість? Що б сталося з усіма цими багатствами, з усіма цими перемогами, з усіма цими надіями, дозволами та порушеннями церковних заборон, поборами, індульгенціями, кіньми, мулами, охоронцями, що б відбулося, кажу я, з усіма цими, принадами?..
Запитання до документа
Як зображує Еразм Роттердамський спосіб життя римських пап?

III. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Бесіда
1. Що таке Відродження?
2. Назвіть хронологічні межі доби Високого Відродження.
3. Які живописні твори Леонардо да Вінчі ви знаєте?
4. Назвіть живописця, який створив «Сикстинську мадонну».
5. Яких майстрів Північного Відродження ви знаєте?
6. Хто створив серію гравюр «Апокаліпсис»?
Дидактична гра «Чиста дошка»
Учні обговорюють результати виконання завдання до дидактичної гри, яке було отримане перед початком розгляду нового матеріалу.

IV. ПІДСУМКИ УРОКУ

Заключне слово вчителя
• Видатні майстри італійського Високого Відродження своєю творчістю сприяли поширенню в європейському суспільстві нових ідеалів, нових поглядів на людину та її місце в навколишньому світі.
• Для Північного Відродження було притаманне звернення до проблем, які хвилювали тогочасну людину, умов її повсякденного життя, невпевненості в сьогоденні.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацюйте § б підручника.
2. Випереджальне завдання. Підготуйте презентацію про творчість одного з майстрів мистецтва бароко (Рембрандта ван Рейна, Пітера Пауля Рубенса, Дієго Веласкеса, Мігеля Сервантеса).

Немає коментарів:

Дописати коментар